"God" morgen ja.. Igår opplevde jeg det verste noensinne !

28.08.2009

DSC04760.JPG 

Jeg lå og slappet av på sengen, og i det jeg reiser meg kjenner jeg at det kommer noe brennende syre lignende opp brystet mitt og jeg begynner å hoste.. Jeg fikk plutselig ikke trukket inn pusten, så jeg prøvde å drikke vann, men dette gjorde det verre?! Jeg holdt på å slite etter å få pusten normal i over 1.min og jeg begynte å riste og svette. Jeg sa til meg selv: slapp av, ta det med ro, pust rolig osv, men det var sekunder ifra at jeg ikke holdt ut mer.. Til slutt greide jeg så smått å puste gjennom nesen, og pusten kom så smått tilbake.

Det er det verste jeg noensinne har opplevd, og det skjedde sånn uten videre?! Jeg har aldri følt meg så redd og alene før i hele mitt liv. Vi ringte legevakten og de sa at jeg måtte komme ned med en gang, og hvis det ble verre måtte jeg ringe 113.. (betryggende..) Jeg begynte å tenke på Dennis, om han hadde blitt stresset av det hele, eller om det hadde gått ut over han på noen måte, så jeg dro til legevakten mest for å sjekke at han hadde det bra og for å finne ut av hva dette kom av!
Jeg følte ikke noe spark eller liv, og prøvde å gjøre alt for å få han til å bevege seg.
 Da vi kom frem fortalte jeg kjapt hva som hadde skjedd og at jeg bl. a ikke følte noe liv i magen.. Damen smiler pent, gir meg kø lapp og ber meg om å VENTE??????????????? VENTE??? HVA F.. er gærnt med de?? Jeg følte ikke liv i magen min og hun ber meg om å vente? Dette handler ikke om meg, men om barnet mitt!  Uansett.. vi venter i 10 min, og forklarer igjen hva som har skjedd, og blir så tatt inn til en "lege", som han kalte seg, og han var Svensk.

For det første måtte vi gjenta flere ganger hva problemet var, da han tydeligvis ikke forstod Norsk, og det endte med at han gikk ut og inn ca 4 ganger for å hente ting. Først hentet han blodtrykkmåleren, og det tok ca 10 min før han kom tilbake. Så forklarte jeg at det brant i brystet mitt  da jeg mistet pusten, og at jeg følte at jeg druknet innvendig, og om han kunne sjekke at alt var bra med barnet. Han ser bare på meg og bruker ca 3 sek på hver setning, og mumler og sier at han må gå å hente en kollega av seg.. Vi satt og ventet i enda ti min til det kom en å sjekket hjertefrekvensen til Dennis. Så det vil si at, fra vi kom til legevakten og jeg sa at jeg ikke kjente liv i magen, til de faktisk sjekket om alt var bra med den lille babyen, tok det altså litt over 30 min!!  Dette gjør meg flyforbannet, utrygg og redd!!!!!!!!! Denne andre "legen" sier at hjerte til Dennis er som det skal, og vi kan endelig puste ut.
Jeg spør igjen hvorfor jeg holdt på å stryke med tidligere, og han greier ikke å gi meg noe svar?  Jeg lurte på om det kanskje var et slags astmaanfall, da jeg hadde barneastma, men det var det heldigvis ikke, han sa det kunne være surt oppstøt, men jeg kunne ikke skjønne at jeg skullle miste pusten av den grunn, og han hadde ikke hørt om dette han heller. Det eneste jeg ville ha svar på, 
var hva dette kom av, og hvis GUD FORBY dette skulle skje meg igjen, om hva jeg skulle gjøre for å få pusten tilbake fortere, for tenk hvis jeg ikke greier å holde pusten like lenge neste gang.. men det visste han ikke?! Han ba meg kun om å kjøpe noe tabletter mot sureoppstøt  og så sier han at han skal hente kvitteringen vi skal ta med til resepsjonen. Vi sitter der i over 10 min til, og venter på at han skal komme med det eneste han sikkert brydde seg om (regningen) og til slutt sa jeg til Bernhard at dette går for faen ikke an, så vi lette litt etter han, men fant ikke klovnen igjen, så vi dro!

Off, jeg begynte å gråte som f... i all fortvilelse. For det første fikk jeg ikke svar eller hjelp, og det tok over 30 min før de sjekket tilstanden til babyen min?! Jeg skal ALDRI på legevakten noensinne igjen! Jeg boikotter legevakten for godt! Ihvertfall Oslo legevakt. det virker som de ikke tar folk seriøst, og alt de vil og er ute etter er å tømme deg for penger. Vi bor liksom i et av verden beste land, så er det slik man blir tatt hånd om når det gjelder helse eller liv? Det burde vært et skikkelig system, med skikkelige leger som i det minste forstår hva du sier. Dette er ALT FOR DÅRLIG og jeg gruer meg til noe skulle skje igjen, for hvor drar vi da? Ihvertfall ikke dit!

Jeg våknet nå til tett nese, hodepine og vondt i hele brystet mitt. Ringte fastlegen min og forklarte hun alt, og hun sa at jeg måtte komme ned å sjekke meg med en gang. Godt at det finnes noen bra leger som tenker på helsen til folk og det å kunne hjelpe de, som de faktisk er utdannet til!  (Jobben deres er ikke å skrive ut kvitteringer fortest mulig, slik at de kan ta imot en ny pasient de kan tømme for penger, ved å gjette at de bare burde ta en paracet uten å ha sjekket de en gang.. ) jeg grer ikke alle leger under en kam, men Oslo legvakt er et møkka sted, og jeg som sagt boikotter det stedet for godt!

Unnskyld meg, men jeg måtte bare dele dette, da det faktisk er noe av det verste som har skjedd meg noensinne!

Ber til gud om at det ikke skjer igjen, og takker Gud for at Dennis har det kjempe bra! ;)

Håper alle har det bra. ;)

klem fra meg. 






sanda

28.08.2009 kl.10:35

kjempe fin blogg :-)

Randi

28.08.2009 kl.11:04

du burde ikke ringe legevakta, du burde ringe fødeavdeligen. får der får du komme inn me en gang. jeg hadde vært døds dårlig å kjente ingen liv men kom ikke inn før 3 timer . :S

28.08.2009 kl.11:05

Off, stakkars deg, jeg fikk helt frysninger av aa lese dette. Jeg er helt enig og har hatt den samme oppfattningen i aarevis, legevakten ser saa og si aldri paa deg og bare trykker paa pc'en og printer ut kvittering. Bruk fastlegen, eller rett og slett faa deg en privat lege. Dyrere, men sikrere! Kan tenke meg du ble skremt, ihvertfall siden du snart skal foede. Lykke lykke til, og haaper dette aldri skjer igjen.Klem

Tonje

28.08.2009 kl.11:14

Uff, det må ha vært en utrolig ekkel opplevelse. Håper at du ikke opplever det igjen. Må være skummelt å ikke vite hva som skjer med den lille, og samtidig slite med dårlige leger. Poenget med leger (vil jeg si), er jo at vi skal kunne ha noen som vi stoler på og føler oss trygge med å gå til, ikke ufølsomme duster som bryr seg kun om pengene og bare pløyer seg gjennom pasientene! Lykke til videre. :)

28.08.2009 kl.11:17

Hvis du ikke kjenner liv, så ring føden!! Håper det ikke skjer igjen!

gravid

28.08.2009 kl.11:18

Legevakta er BAD!! Men eg er i samme situasjon, gravid, termin om tre veker, og det du beskriver har eg og hatt nokre gonger, -og det er brennesot.... GRUSOMT!! Brennesot har fått eitt nytt innhold som gravid, kjennes ut som eg er full av brennande gift innvendig,som kjem opp...!!! Gaviscon er blitt min redning!! Lykke til med fødsel :-)

Ina

28.08.2009 kl.11:19

Huffameg, akkurat det samme skjedde meg på legevakten da jeg var ca. 6 mnd på vei. Jeg kjente ikke liv på flere timer, og dro på legevakten. Der måtte jeg vente i ca. 45 min før jeg kom inn til en lege som ikke tok meg på alvor i hele tatt! Dette var riktignok ikke legevakta i Oslo, men allikevel. Jeg var helt fra meg av redsel for at noe var galt med den lille jentami. Heldigvis var alt greit, men det kunne jo ikke jeg vite der og da! Kjenner i allefall igjen den fortvilte følelsen av å ikke bli hørt! Stå på Linni, ønsker deg alt godt : ) (Jeg har forresten termin fjorten dager etter deg, så nå nærmer det seg med stormskritt) ;) Klem Ina

Meg

28.08.2009 kl.11:23

Hei. For en skremmende opplevelse, skjønner at det var det værstedu har opplevd! Jeg hadde tvillinger i min mage. Jeg begynte å blø kraftig og hadde skikkelige kramper i magen, altså rieliknende smerter. På legevakten satt jeg i 8(!) timer. Så tok de meg inn og tok bare temraturen, puls og blodtrykket mitt også sendte de meg til ullevål? Hvorfor kunne de ikke sagt at jeg skulle til ullevål med en gang men lot meg sitte i 8 timer medkraftige smerter og blødninger og baby i magen?! Viste seg at jeg hadde mistet den ene babyen men den andre overlevde. Han er i dag 1 år. Syns de er helt håpløse, etter det har jeg aldri brukt legevakten. Håper alt går bedre med deg og baby nå, så får du ha lykke til videre, du er en nydelig jente på alle mulige måter:)Klem

Camilla

28.08.2009 kl.11:24

neste gang ringer du fødeavdelingen jah ikke legavakta. Jeg var hos legevakta med datteren min i vinter fordi hun hadde fått rota virus og hadde kun spist en yougurt på 4dager.. Vi hadde tidligere vært flere ganger hos legen men denne natta dro vi til legevakta fordi hun hade blitt mye dårligere. Hun klarte ikke å gå å heller ikke holde seg voken. Legen sa det var fordi hun var trøtt fordi det var etter legge tid.!!! Tro meg om ungen min får komme opp etter legge tid så er det hæla i taket å tenna i tapeten. Men legevakta sendte oss hjem igjen å sa at det ikke var farlig. Dagen etter var vi hos fastlegen som så at ungen var kjempe syk å sa at hvis hun ikke hadde vist noen bedring mot kvelden igjen så skulle hun legges inn på ahus. Heldigvis kviknet ungen til å ble mye bedre men aldri om jeg stoler på legevakta igjen!!

b

28.08.2009 kl.11:27

Hei Linni! Jeg får vondt av å lese det du skriver om norske legevakter og er forsåvidt helt enig med deg. Jeg og min familie har droppet legevakten for lenge siden, og jeg har et sted å anbefale! VOLVAT i Oslo. Nærmere bestemt ved Smedstad. Gå inn på volvat.no, der har man alle spesialister samlet under samme tak og blir ikke sendt fra legevakt, til røngten, vidre til spesialister osv, noe som kan ta alt for lang tid! Det er et privat foretak, og det koster derfor en fast sum i året å være medlem, men det er det virkelig verdt! Som medlem koster hvert besøk mindre enn om du ikke hadde vært det og man kommer alltid først i køen. Der har de alt ifra gynekologer til hjernespesialister og det er ansatte som tar jobben sin seriøst og er der for deg. Det er virkelig å anbefale! Gå som sagt inn på hjemmesiden og se litt selv:) Hadde vært fint å høre evt. tilbakemeldinger hvis du gjør det;)

Marie

28.08.2009 kl.11:28

Huff, for en opplevelse. Et tips er å ringe direkte til sykehuset der du skal føde og ikke til legevakten hvis du er bekymret, dette rådet fikk jeg av min jordmor og benyttet meg av det flere ganger under min graviditet. Jeg hadde f.eks mange symptomer på svangerskapsforgiftning som en vikarlege ikke tok seriøst. Som sykepleier klarte jeg heldigvis å tenke selv og ringe til Ullevål - de ba meg komme samme dag for videre undersøkelser. Lykke til Linni og gled deg masse til Dennis kommer. PS! tida går veldig fort, min sønn er nå 6 uker og vet ikke hvordan det var mulig å vokse så fort.

LinniMeister

28.08.2009 kl.11:44

Oj.. jeg blir helt satt ut av å lese det dere skriver. Det er så trist at det skal være sånn. Jeg har brukt sykehuset mange ganger, men har hatt mine opplevelser der og faktisk.. Da jeg hadde kjempe kramper og smerter i rygg og mage fikk jeg beskjed om at det var falske kynnere/rier og at grunnen til at det kunne svi etter samleie osv kunne skyldes såpen som jeg IKKE brukte?! Smertene ville ikke gi seg og etter en hel natt på sykehuset med blodprøver osv fikk vi lov til å dra da de ikke fant ut av hva det var. dagen etter var det verre, og da ville de gjøre den samme prosessen igjen med blodprøver, urinprøver osv, og legge meg i en seng å gi meg smertestillende, men da så Bernhard rødt og sa at det ikke gikk an, (smertestillende "skjuler" jo bare problemet!) så vi dro heller til Volvat, og der fant legen ut på 2 min at jeg hadde hatt en kraftig urinveisinnfeksjon som nå hadde gått opp i nyrene å gitt meg nyrebekkenbetennelse.. Så forskjell er det på leger og steder.Jeg er helt enig med "b" over her, Volvat er desidert det beste stedet og jeg har faktisk medlemskort der. Vi tenkte ikke så langt igår da vi var litt i sjokk, så vi bare dro til legevakten, men det gjør vi som sagt ALDRI igjen! Nå får vi bare håpe alt går bar til Dennis kommer og skulle det skje noe sverger vi til VOLVAT! ;)Klem

Anonym

28.08.2009 kl.11:44

Så bra at alt står bra til med Dennis og deg. Håper virkelig ikke dette skjer igjen!Hørtes helt forferdelig ut Linni!Det med legevakten ser ut til å være et stort problem over hele landet tydeligvis, må vente ufattelig lenge på å komme inn på en legevakt her i nordland også!Lykke til videre Linni, klem

Hanne Maren

28.08.2009 kl.11:45

Uff, det er færlt å lese. Jeg har også etter erfaring lært at man ALDRI reiser til legevakta - med mindre man må sy eller har brukket noe. Da går det som regel greit! Men nå skal du høre (har ikke noe med graviditet å gjøre, men..). For et år siden fikk jeg store smerter i ryggen og magen. Det kom gradvis gjennom to dager, og ble til slutt så ille at jeg nesten ikke orket å gå. Det strømmet smerte fra venstre siden av kroppen hver gang jeg så mye som reiste meg, og jeg hadde så vondt i ryggen at jeg hyte når jeg reiste meg opp. Jeg fikk desverre ikke time hos fastlegen, for der var det fult. Resepsjonisten sa at jeg skulle reise til legevakta dersom det ble være, men hun ga meg time over helga så jeg kunne komme å sjekkes om jeg var dårlig eller bra igjen da.Et døgn senere klarte jeg ikke mer. Jeg trodde virkelig jeg skulle dø. Hele kroppen verket og jeg hadde masse i feber. Orket ikke mat, drikke eller å bevege meg. Alt gjorde vondt. Så gikk jeg da til den berømte legevakta. Legen sjekket urinprøven og dunket meg litt i ryggen... :DU HAR INFLUENSA, SPIS IBUX SÅ BLIR DU BRA!Den helga var den vondeste jeg noen gang har hatt. Det var rett og slett helt forjævlig! Heldigvis hadde jeg legetime på mandagen. Der ble det også gjort blodtrykkprøver, blodprøve og urinprøve, og deretter en gynekologisk undersøkelse. Da viste det seg at jeg hadde fått livmorbetennelse - noe som ikke er vanlig for den alminnelige 20-åring. Heldigvis fikk jeg riktig diagnose og medisiner slik at jeg ble bra igjen etter en uke i senga.For å si det slik; hadde jeg fulgt den idiotiske legevakta sine råd, så hadde jeg blitt steril i en alder av 20 år!! Jeg går ALDRI mer til legevakta!!! Makan til likegyldighet og uvitende folk skal du lete lenge etter!!!Og bare for å gjøre innlegget enda litt lenger;En venninde av meg hadde ekstremt mye vondt i hodet, fikk ikke puste og besvimt mange ganger, og ble hentet av sykebil noen av gangene fordi hun fikk skjelvinger og var rett ut skikkelig dårlig. På legevakta fikk hun beskjed om at hun var DEPRESSIV, og måtte bare spise litt piller så ble hun bra.Hun bestilte seg time hos spesialist - og fant ut at hun hadde blodpropp i lungene!Så - her er regelen: Ikke stol på hva legevakta sier!!! Har du tvil om diagnosene så se til helvette å komme deg til spesialist eller fastlege!!!

anna

28.08.2009 kl.11:51

uffda, håper det går bra nå da! Lykketil!besøk www.annaxo.blogg.no

Veronica

28.08.2009 kl.11:54

Stakkars deg Linni. Føler masse med deg!! Jeg HATER legevakten selv jeg! Ble sendt hjem med min 8 uker gamle baby 2 ganger og jeg som mamma VISTE at det var noe galt med henne. Men det eneste de sier er: Hun skriker jo, det er jo et bra tegn!???)/&¤ Hva fader? Skal vi VENTE til hun ikke skriker lengre da eller?? Den 4.dagen tok vi med henne dit igjen, men denne gangen var hun helt grå i ansiktet og vi fikk nesten ikke kontakt med henne.. og DA gjorde de, de undersøkelsene jeg ba de om 1 gangen! Hun hadde kraftig nyrebekken betennelse og måtte legges inn på sykehuset, så vi lå der i 4 netter med antibiotika intravanøst før vi kunne gå over til andre medisiner vi kunne gi henne hjemme... Fastlege kontoret hadde stengt denne perioden, ellers hadde jeg KLART brukt det... Nå er hun ei frisk og fin jente på 13 uker og hun heter Michelle;)Uansett da!! Håper du blir frisk igjen og at Dennis M B snaaaart kommer så dere får hilst på han!! Få barn er det beste som kan skje mennesker;)

Jobbine

28.08.2009 kl.11:55

Hallo! Det er ikke så uvanlig at bayer ikke sparker på en time eller to. Du fikk det sure oppstøtet i halsen, og fikk deretter et slags panikkanfall. Ro deg ned.

katrine

28.08.2009 kl.11:56

Uff, hørtes ikke no gøy ut!!Men, du burde ikke gå på legevakten... Ringer du fødeavd. får du komme inn med en gang om du er bekymret for den lille i magen(=Men tok de betaling for at du var på legevakten? Det skal de jo ikke gjøre... all lege er jo gratis når man er gravid nemlig!lykke til videre, og tygg Link, det lindret hvertfall min halsbrann..

Trine

28.08.2009 kl.11:58

Ja, for du "Jobbine" over her er jo Gud å kan svare så sikkert på det.. babyen skal sparke minst tre ganger hver halvttime skal jeg si deg!

LinniMeister

28.08.2009 kl.12:05

Til "Jobbine" over her.. Ro meg ned? Jeg fikk som sagt ikke puste! Det er umennskelig og plutselig ikke kunne få puste, klart noen får panikk, men jeg klarte faktisk å å holde meg rolig midt opp i det hele, så jeg foreslår at du heller tar å roer deg ned med dine "råd". Jeg fikk absolutt ikke panikk, det var det stakkars typen min som fikk. Jeg strevde bare med å få tilbake pusten i over 1.min mens svetten randt og kroppen skalv, men det gikk jo bra, og godt er det!

Jente

28.08.2009 kl.12:08

Huff det hørtes grusomt ut=( Håper du slipper å oppleve slikt igjen.

Weronica

28.08.2009 kl.12:30

Tyvärr måste du nog bruke legevakten i Oslo. Jag var på Legevakten i Oslo när jag höll på att bli blind, men där var det 4 timers kö. Så jag drog till Bärums legevakt, men de nektet meg siden jeg bor i Oslo. Så det var bare og dra tillbaka till Oslo igjen. Heldgivis ble jag inte blind, utan hadde bara ödelagta hornhinnor men bandasj i en uke måtte jeg gå med :S

Frøken Tromvik

28.08.2009 kl.12:33

Jobbine har du hatt sure oppstøt noen gang.? For noen som aldri har hatt det og når pusten ikke kommer normalt så får man litt panikk... Du får vel aldri panikk du nei?? Nei ekspert på alt som er.Linni gjorde alt helt rett, når mor får panikk eller blir meget redd er det faktisk helt riktig av henne og sjekke at alt er i orden med barnet. Ligger som et medfødt instinkt hos oss.Og hvis hun ikke kjenner liv i magen er det iallefall riktig av henne og sjekke.alle barn er forskjellig i mors liv noen sparker mye og andre lite. Men om Dennis er meget aktiv som jeg har forstått han er så vil en lang periode med mye ro hos han være unaturlig og da er det normalt at man sjekker.!! At legevakten er udugelig det vet vi. Det finnes så mange eksempler på personer som blir sendt hjem med blodpropp på hjernen osv som dør få timer senere.Jeg har vært på legevakten og blitt sendt hjem med halsbetennelse som var kyssesyke.Eller da jeg var plaget med sterke smerter i halsen og ikke klarte å svelge det mente de var standard halsvonde. Spis smertestillende, det var en kraftig halsbetennelse!!!Man blir så frustert og sint. Men her har du iallefall fått mange gode råd angående sure oppstøt:=)

MiloMin

28.08.2009 kl.12:41

dette hørtes helt j ut:( stakkars deg! Godt at barnet har det bra, så for vi håpe at du finner ut hva som var galt med deg og at det aldri skjer igjen:s

Malin Cecilia

28.08.2009 kl.12:42

Stakkars kvinnemenneske! Hørtes forferdelig ut!:( Stakkars Dennis. Godt å høre at det gikk bra!!!!

Tone:)

28.08.2009 kl.12:44

Åååååh, SNUPPA mi!!!!!!!!!! det er det VERSTE jeg har hørt!!!!!!! noe SÅÅÅÅ alldeles GRUSOMT!!!!!!!!!! tro det eller ei, men jeg har faktisk vært ute for bedre service i Spania enn i Norge, og det sier litt!!! hørtes MEGET interessant ut dette volvat! godt slike steder er til!! TAKK GUD for at både du og Dennis har det bra!!!!!!! Luv you!! GOD BLESS!!!!

Betty

28.08.2009 kl.12:55

Linni, neste gang noe sånt skjer. Så må du reise på Volvat i stedet. Det er privat, og en helt annen verden.Jeg har blitt sendt hjem fra legevakten en gang med cyste på eggleder, som sprakk (helt ufarlig!), legevakten mente det var urinveisinfeksjon. Volvat tok ultralyd og konstaterte ufarlig cyste som hadde sprukket, og derfor hadde jeg vondt. Jeg holdt på å bli sendt hjem fra legevakten med forklaring uhyre sterke mens smerter. Selvsagt en mann som behandlet meg.... Fakta; jeg var i ferd med å spontanabortere. Og da blødningene kom, endret de sannelig mening. Men han var på vei til å sende meg hjem.Ergo; jeg setter aldri mine ben på Oslo legevakt igjen, men bruker Volvat. Ja, det er dyrt, men det er det verdt.Ønsker deg masse lykke til i fremtiden! :-)

Anoma

28.08.2009 kl.13:07

Huff.. fikk helt grøsninger av å lese dette.. Håper alt er bra med deg nå :) Har blitt fast leser av bloggen din og synes du er ei supersøt jente som helt sikkert blir en fantastisk mamma :) Lykke til videre! Klem fra tobarnsmamma

Syringe

28.08.2009 kl.13:12

Jeg har også vært utfor noe lignende for noen år tilbake, men jeg husker det godt fordi det var så skremmende. Det brant og sved kraftig i halsen som om det var noe som "etset" seg vei gjennom spiserøret, og jeg fikk vansker med å puste. Selvfølgelig fikk jeg panikk - det er ikke normalt å miste pusteevnen slik - men jeg fikk vekt andre i huset. Mamma valgte å gi meg syrenøytraliserende tabletter, for hun gjenkjente symptomene (hun er plaget med halsbrann, det vil si at magesyren kommer opp i spiserøret, og kan gi en så "etsende" følelse at man kan få pusteproblemer.) Jeg vet selvfølgelig ikke om det var dette som skjedde deg, men dette kan visstnok forekomme når det er trykk på magesekken f. eks ved graviditet. Jeg er i alle fall glad det gikk bra med både deg og babyen! Og det er fryktelig synd at legevakten ofte skal være så likegyldige, når jobben deres faktisk er å ta vare på andres helse.

Andrea

28.08.2009 kl.13:21

Fuck off jobbine! Stakkars Linni:( Håper dette ikke hender igjen!!!Du skulle ha kjøpt sånn som du kan høre hjertelyden til babyen. Da kan man sjekke selv når man er begymret!

Gravid09

28.08.2009 kl.13:23

Du,Jobbine... Tviler på du har vært gravid noengang,så bare spar deg for de misunnlige ,bitre kommentarene dine. ALLE gravide hadde blitt redd i den situasjonen. Han legen skulle blitt klagd på,når en bekymret gravid kommer med det du opplevde igår SKAL de da ta deg alvorlig. Blir så sint når jeg leser sånt.Håper det bare var et engangstilfelle. klem til deg og masse lykke til videre :)

Amalie

28.08.2009 kl.13:24

Offa meg Linni ;( Det måtte vært helt grusomt for deg! Jeg følger med på bloggen din hver eneste dag, for jeg også gleder meg masse til du får lille sønnen din. Jeg ser sånn opp til deg som person, og jeg ønsker deg kun det beste her i verden. Masse lykke til! :)Klem fra Amalie

Sexy

28.08.2009 kl.13:25

Tragisk at folk skal si til Linni at hun må roe seg ned og whatever at barnet ikke sparker på en god stund. Jeg ville vært dritredd og fått panikk hvis jeg ikke kjente liv i magen og ikke klarte å puste. Man får jo ekkel følelse i kroppen bare av å svelge en drops for fort som stenger spiserøret en kort stund! Å ikke få puste i mer enn 1 minutt er farlig :( Jeg ville reagert helt likt som deg jeg Linni! Bra at alt er bra med Dennis, og Volvat ER virkelig best! Håper alt går som det skal under fødselen :)

torres

28.08.2009 kl.13:25

hvis noe skjer igjen dra på legevakten på volvat, privat mye bedre

Kristin

28.08.2009 kl.13:31

bra det gikk bra med Dennis og deg da ! :) kjærsten min dro på oslo legevakt for et par mnd siden, han hadde et DYPT kutt i fingeren. Man så benet i fingeren, men de sa det ikke måtte sys. De tok på et lite plaster, vi dro dit annenhver dag på "kontroll"... Men den femte gangen så sa de Dette " MÅ sys ! " men da var såret for gammelt, så han går nå med en helt ødelagt finger pga de ! Lykke til videre :)

Silla

28.08.2009 kl.13:34

Synes dette er et bra innlegg, la oss bare haape at mediene for en gang tar tak i dette problemet og bruker sin "makt" paa aa gjoere godt istedenfor vondt.

JANNE

28.08.2009 kl.13:39

HeiKan du ikke gå til avisen med dette?Syns det er viktig å få det fram i lyset. Det er et kjent problem og spesiellt for gravide. Se blir ofte ikke tatt serøst og det er ikke så alt for lenge siden jeg hørte på radioen om en som mistet babyen i 8 mnd pga at de ikke hørte på henne og ikke hjalp til.

Lindsy

28.08.2009 kl.13:41

Hei. Volvat er bedre... jeg takler ikke legevakten selv. Hadde 41 i feber, (like før man stryker med) satt å ventet i 8 TIMER... makan!

Gro

28.08.2009 kl.13:43

Hvis du er bekymret for lite liv i magen, så skal du kontakte fødeavdelingen på sykehuset du skal føde!God bedring, og lykke til :-)

kathrine

28.08.2009 kl.13:49

hei :) opplevde nesten det samme jeh når jeg gukk gravid....høres ut som halsbrann...hva veldig mye plaget me det på slutten når jeg gikk gravid, har noen tips til halsbrann da om det er det.......

karoline holberg

28.08.2009 kl.14:01

Å herregud det må ha vært helt forfærdelig!Ja dette er et stort problem over hele landet tydeligvis, det er det alle stedene jeg har vært ivertfall.Mammaen min hadde lungebetennelse når jeg ikke en gang hadde fylt året.De på legevakten tok henne ikke seriøst og hun døde nesten.

janne

28.08.2009 kl.14:05

hadde det samme omtrent vær kveld de siste 2 ukene av svangerskapet,var helt j...... turte ikke sove eller legge meg ned, fikk ikke puste lix.satt mye oppe det hjalp da, og oxo drikke vann. men men. det går heldigvis over.lykke til med dennis ;)

Trine Grung

28.08.2009 kl.14:12

Denne saken er faktisk verdt å ta videre Linni...sånn behandling er det mange som får på legevakten og i disse valg tider liker politikere og synse om slike ting. NÅ bør du bruke stemmen din i det "offentlige" rom til noe som kan hjelpe noen andre....det er viktig at vi er trygge på legevakten! Stå på og lykke til med fødsel!

Melissa

28.08.2009 kl.14:18

Oi, det hørtes IKKE bra ut! Så bra det går bedre med deg nå i hvert fall :) Er jo ikke rart at du ble redd, er nå tross alt bare 12 (?) dager igjen til termin, så skjønner deg veldig godt. Får håpe det ikke skjer noe sånt igjen da!

Mama

28.08.2009 kl.14:19

Stakkars deg!Virktigste er at alt er bra nå med begge!... og du veit at legevakten er ikke stedet om man trenger hjelp!!!Legvakten suger jamt over skal jeg si deg.Jeg var dritdårlig da jeg var gravid, dro til legevakta.Det var en lørdagskveld. Masse fulle folk der som hadde tryna/slått seg.Badet var det også masse blod på, masse papir med blod osv.Jeg måtte vente veldig lenge. Så måtte jeg ta urinprøve, inne på dassen med blod.Sa til legen at det var ekkelt der inne med alt det blodet, han sa: Javell...Gikk derfra med råd om: Ring fastlegen din på mandag du.Mandag ble jeg innlagt¨på sykehus i 4 dager og fikk 6liter væske, tissa blod...pga jeg var uttørka!Noe legen på legevakta ikke kunne fatte et godt døgn før. Han tok ingen prøve annen enn urinprøve heller som han sa var litt grumsette....

Anette

28.08.2009 kl.14:19

Det jeg ville gjort om jeg var deg, var å ringe til fødeavdelingen NÅ og forklare hva som har hendt deg og så høre hva DE råder deg til å gjøre OM noe slikt skulle skje igjen.Fødeavdelingen har aldri stengt og nå som du er så nærme termin er det ikke farlig eller masete å ringe dem. Jeg var på UL 7 ganger nå sist, og 3 av gangen var pga uro og ble utført på fødeavdelingen. Og de var like skjønne hver gang;o)man skal ikke være redd som gravid, man skal forberede seg til verdens vakreste hendelse!

Stine

28.08.2009 kl.14:29

huff ,helsenorge er helt , ja .du kan lese vår historie her http://www.gd.no/nyheter/article2997411.ece , vært borti det samme ang idiotiske leger ja ,håper det går bra med deg nå ! klem Stine

Henriette

28.08.2009 kl.14:31

Herregud han legen hørtes helt teit ut! Ja, hold deg unna Oslo legevakt! Også KØLAPP! Når man liksom er redd for livet til barnet sitt så er det liksom "bare vent litt er du snill" ... Nei herregud, sjokkerende.

Guro

28.08.2009 kl.14:32

Huff og Huff! Jeg har også en grusom opplevelse fra legevakten i Oslo; kom gråtende inn og fikk ikke puste. Har astma og var tom for medisin... Jeg fikk så vidt stottret frem at jeg ikke fikk luft ned til lungene og at det føltes som jeg skulle besvime. De målte oksygennivået mitt og lirte av seg følgende; "Tja, du har ihvertfall nok oksygen til å overleve litt til. Det er ca. fire timer ventetid for å komme inn til lege. Bare sett deg du..."

Maja

28.08.2009 kl.14:34

Det samme skjedde med søstra mi, det høres ut som du fikk/har halsbrann! god bedring! :)

Tone

28.08.2009 kl.14:41

Off, det var ikke bra i det hele tatt... Jeg vet ingenting om legevakten i Oslo, men her jeg bor er de hvertfall konstant overbelastet, og man få bare beskjed om å "sitte ned og vente uansett om man så står med et avkuttet bein i handa eller en kule i hodet.. Tror rett og slett de trenger flere folk og mer penger der, sånn at de kan ta seg tid til hver enkelt pasient og virkelig lytte til det de har å si.. Får håpe det aldri skjer igjen, og heldigvis gikk det bra til slutt:-)

Linn

28.08.2009 kl.14:41

Uff! Jeg føler med deg! Dette må være noe av det værste man kan oppleve som mor/vordende mor! Jeg hadde også en lignende opplevelse med legevakten i Bergen helt i begynnelsen av min graviditet! Jeg visste ikke da at jeg var gravid. Reiste til legevakten med magesmerter ut av denne verden! Var til tider sikker på at dette kom jeg ikke til å overleve - jeg lå sammen krøket i fosterstilling og hylte av smerter. På legevakten fikk jeg spørsmål om "svir det når du tisser?" Nei, svarte jeg. Da fikk jeg beskjed om at jeg hadde urinveisinfeksjon... Æhhh??? Jeg har jo hatt det noen ganger før, så jeg visste jo at det ikke kunne være det. Men jeg ble sendt hjem med en resept og beskjed om å ta det me ro! Jeg fikk samboeren min til å kjøre meg på Volvat (privat legevakt), og derfra ble jeg av en fantastisk dyktig lege sendt rett på akuttmottaket på Haukeland Sykehus! Etter mange forskjellige prøver (som bla. annet utelukket blindtarmbetennelse og en del andre ting), ble jeg sendt til gynekologisk avdeling. Der tok de både utvendig og innvendig ultralyd og det viste seg at jeg hadde hatt en cyste som nå hadde sprukket! Så de forstod virkelig hvorfor jeg hadde så vondt! Kommer nok aldri til å bruke legevakten igjen! Bare husk å stå på kravene hvis noe slikt skjer igjen! De er faktisk utdannet for å gjøre det beste de kan for at du som pasient skal ha det bra! Hvertfall når du har et barn i magen! God bedring og håper dette aldri skjer igjen! =)

Silje

28.08.2009 kl.14:49

Men dette her var uten tvil halsbrann, Linni. Det er veldig ubehagelig om man får en sterk halsbrann, det svir masse og er vondt å svelge etterpå. Syre er ikke akkurat digg. Når man er gravid er dette helt naturlig. Babyen presser jo alle innvollene våre, som magesekken og da kan den presse på spiserøret igjen og påvirke lukkemuskelen der, slik sure oppstøt kommer.Ha en flaske med syrenøytraliserende liggende, eller brusetablett, og ta det om det skjer igjen for det kan det jo.Hilsen Sykepleier Silje.

Ingunn

28.08.2009 kl.15:03

Huff, så ekkelt. Heldigvis var Dennis ok, og jeg håper fastlegen din finner ut av hva som skjedde med deg!

Gina

28.08.2009 kl.15:04

Herrejesus. Det er ikke bare legevakter som oppfører seg sånn. Jeg lå på akutten på Ringerike Sykehus i 9 timer med knust kneskål, og vidåpent sår både på kneet og haka, uten at noen leger på hele jævla sykehuset kunne komme å sy meg sammen igjen. Sykepleiern som var der var i det minste snill da, og jeg ble nå sydd sammen igjen etterhvert.

M a r i e

28.08.2009 kl.15:08

Huff, det var skremmendes . Håper alt går bra med både deg og Dennis : ) Også får du ha god bedring !

mulli

28.08.2009 kl.15:26

hei:)Det kan enkelt og greit være at magen din har lagt så stort press på lungene at du har fått litt pustebesvær. Den enkleste forklaringen er oftest den rette. Det er vanlig å danne syre når man mister pusten eller har pustebesvær. Det kan inntreffe en slags liten kvalmelignende følelse, så får man plutselig syre i munnen og /eller svelget. Kun grunnet at lungene kjemper litt ekstra. Det skal MYE til for å få hjerneskade pga oksygenmangel. Samme gjelder Dennis. Da måtte du i så tilfelle være HELT uten oksygen i minst 4-6 minutt. Men kjære vene så skremmende!! Spesielt når man er gravid.Lykke til.:)

Tina

28.08.2009 kl.15:28

Jeg er så enig! Legevakten er forferdelig, jeg har opplevd å vente i 5 timer, midt på natta med syk 3-åring!!!!!! Vi drar kun til Volvat nå. Der får man den beste hjelpen, med en gang!

Jente 28

28.08.2009 kl.15:31

Kjære Linni!Dette har jeg også opplevd en gang og det føltes rett og slettsom om jeg skulle kveles, det var grusomt...Brukte lang tid på å klare å puste...Og etterpå ble halsen min kjempe sår :/Det er surt oppstøt...og det er noe av det værste jeg har vært med på :/Lykke til med fødselen som kommer snart.Ønsker dere 3 alt godt!! :)Klem!

CAMILLA

28.08.2009 kl.15:38

Det må ha vært helt forferdelig Linni. Kjente jeg fikk vondt i magen når jeg leste dette!

kristine

28.08.2009 kl.15:42

Skremmende å lese om Linni, og ved å lese på alle komentarene, så virker det som om det er flere som har vært eller er i samme båt som deg.. håper det går bra med fødselen :-)

28.08.2009 kl.15:50

Føler med deg! Oslo legevakt er ræva. jeg hadde en veninne som holdt på å ta livet av seg med inntak av 34 paraset tabletter.. Vi ventet 1time før vi fikk gå inn..:S når vi kom inn måtte vi vente halv time til.. Det eneste de gjorde var å sende oss til aker sykehus.. Noe de kunne ha gjort med engang vi dro dit..

Camilla

28.08.2009 kl.15:53

Sure oppstøt kan faktisk være slik du beskriver. Hadde selv det en gang, og fikk så og si ikke puste. Fikk helt panikk og bare gråt og drakk vann. Er vanlig å få slike oppstøt under graviditeten da barnet ligger å trykker på ulike organer. Men helt klart ikke noe morro hvis man aldri har opplevd det før. Som de andre sier, ring heller føden!

Siri

28.08.2009 kl.16:09

Neste gang drar du på føden!! De kan mye mer om graviditet og babyer enn legevakten noensinne vil kunne! Uff, forstår godt at du ble redd jeg! HAdde jeg også blitt,FØDEN NESTE GANG LINNI!!!

thomas

28.08.2009 kl.16:17

hei linni meister, jeg syns dette er utrolig sykt! oslo legevakten burde bry seg mere om folk. Jeg er helt enig med deg! hørte på sangen din my ass i dag å jeg må si sangen din er bra! men, håper alt går bra med deg! vil ikke at det skal skje noe med deg i det hele tatt du blir en fantastisk mor og typen din blir en perfekt far for dennis;) "onklp kan bare sippe og sette seg ned for han har ikke aning når han gir deg terningkast 3 jeg ville gitt deg terningkast 6 fordi du er fin og fresh" haha en egen versjon av den:P

28.08.2009 kl.16:32

oi, stakkar : obra det går bra med dennis :)er enig i det med legene, hater fastlegen min !!

fru Lyng

28.08.2009 kl.16:52

Typisk legevakta sier jeg bare.Jeg føler meg heller ikke trygg der. Føler de bare gir deg noen teite unnskyldninger og nesten kaster deg på dør.Men så får de jammen meg masse refs om dagen også. Så kanskje norge har godt av et regjeringsskifte, som kanskje vil gjøre det litt tryggere i trygge gode helse norge...Sønnen vår hadde noen rare anfall da han var ca 6 mnd. Han kunne sitte og spise...og plutselig var det akkurat som han ble borte..svimte av en liten stund.I følge legen var dette også sure oppstøt....så den har tydligvis mange måter å vise seg på.Har masse sure oppstøt selv om dagen, men håper ikke jeg får oppleve dette.man har da bekymringer nok når en går gravid..hehe.Men lykke til...med både "sure oppstøt" og fødsel.klem fruLyng, 31 uker on the way;)

Majaa

28.08.2009 kl.17:07

Håper det virkelig går bra med dere alle 3!Jeg må si at jeg ikke hadde trodd at du var så tøff som du er Linni! :DJeg er positivt overrasket! :DDOg btw.. Trodde ikke at du var helt blåst. Kanskje bare litt blond ;)Men som sagt.. Håper det går bra med dere alle 3! ;D

Thale

28.08.2009 kl.17:08

åååååå stakkars deg!Detr kaller jeg dårlige leger altså!Men det var kjempe bra at det gikk bra med både deg og Dennis : DOg så får vi krysse fingrene på at det aldri skjer med deg igjenn : DLykke til med fødselen : DFor lille Dennis kommer snart ; D

puddy

28.08.2009 kl.17:10

høres ikke digg ut :/har konkurranse på bloggen nå, du kan vinne goodiebag; www.luksusdyret.com

Bollerine

28.08.2009 kl.17:20

Lignende ting skjer dessverre alt for ofte i Lege-Norge. Vi tar inn utdannede leger fra utlandet fordi vi ikke har nok gode leger i Norge. Mens de legene vi tar inn ikke kan språket. Dette er en ting, en annen ting er alle feilene legene gjør generelt. Som denne du nå forteller om. Og at de er mest ute etter pengene, flaut er det.www.bollerine.blogg.no

kristine kolpus

28.08.2009 kl.17:21

Men det er bra at Dennis har det bra i allerfall etter det som skjedde! :)

Hild sin verden

28.08.2009 kl.17:25

Huff så ekelt.. Men det hørtes ut som sure/surt oppstøt.. hadde det noen ganger i slutten av svangerskapet men jeg viste hva det var da så fikk ikke panik Bra du fikk sjekka deg og lille mann.. Men legevakten i oslo er ikke noe og skryte av akurat:S

Anna

28.08.2009 kl.17:26

herregud, så jævlig dårlig system på legevakten as. håper det gikk bedre med deg etterhvert da, bra det gikk bra med dennis også. lykke til videre da! :)

Nathalie

28.08.2009 kl.17:54

Huff,det hørtes skummelt ut! stakkars.. Håper det går bedre med deg nå da, og at det aldri gjentar seg igjen! :) Nå er det vel ikke så alt for lenge til lille Dennis vil ut til mammaen og pappaen sin heller :) Masse lykke til videre! Dere kommer til å bli to flotte foreldre! :D

Sss

28.08.2009 kl.17:59

hørtes ikke bra ut :( håper det går greit :)sjekk ut: www.sunnivafatbakke.blogg.no

28.08.2009 kl.18:25

Jeg forstår deg godt! Fint det gikk bra:-)

Martine R

28.08.2009 kl.18:30

fy f... så sinnsykt DÅRLIG service og behandling! er det mulig?! som du sier, så bor vi i et av verdens rikeste land, også skal vi bli behandla sånn? jeg har ikke ord jeg ass! helt sjukt.. bra det går bra med dere nå da!

Gurimor

28.08.2009 kl.18:32

Synd du opplevde dette, det skal være helt unødvendig. Har selv erfaring fra møte med utenlandske leger på legevakt (Bærum) og det var ikke noe særlig betryggende opplevelse. Jeg følte som deg at jeg ikke ble tatt seriøst, den utenlandske legen verken så eller hilste på meg og det virket som han bare ville ha meg fortest mulig ut igjen. Ønsker deg lykke til videre, og at du slipper å oppleve noe lignende igjen. Klem:-)

Christina

28.08.2009 kl.18:34

Så fælt!! Jeg har ikke hatt noe superalvorlige hendelser før i mitt liv, men de gangene jeg har vært der så har jeg sittet der i flere timer. Må ha vært utrolig skummelt, håper det ikke skjer igjen da.. Hva sa fastlegen din hadde skjedd ???

carina

28.08.2009 kl.18:35

huff dette hørtes forferdelig ut:( så gla at det gikk bra med deg og dennis:)

e.m.

28.08.2009 kl.18:42

Vi har jo allerede snakket om dette, så noen videre kommentar fra meg skulle være unødvendig. Men det må være betryggende for deg å lese om hvordan andre gravide har vært i samme sitasjon som deg og på mange måter kan berolige deg og ikke minst, gi deg bedre råd - spesielt nå når du er så nær fødselsen - enn noen fagutdannet mannlig- eller kvinnelig lege som aldri har født kan. Tross sin universitetslærdom har jo de jo aldri selv vært gravide, og de fleste kan være allvitende og påståelige som bare eff."Erfaringens røst er tusen ganger bedre enn all verdens skolelærdom", heter det jo.En fylkeslege påpekte dette for litt siden : "Det er på tide at legene begynner å høre mer på pasientene. Det er tross al DE som vet mest om sykdommen sin".Nåja, en liten digresjon.Uansett: Takk til dere kommentatorer som kjenner til dette og har opplevd de samme symptomene fra en ( lettere nervøs) far, noe som viser at det ennå fins folk som bryr seg om andre.

Lisa

28.08.2009 kl.18:46

Hei Linni! Håper det går bra med dere alle 3 :) Alt føles så skummelt når man er gravid, skjønner godt at dere ble redd!! Heldigvis er barnet godt beskyttet i magen din!! Legevakten burde skamme seg, det dere opplevde her var ikke holdbart. Send et brev til ledelsen v legevakten eller noe, slike leger bør ikke få praktisere... Klem :)

Kristin

28.08.2009 kl.18:51

Hei vennen. Føler med deg. Det er ikke lett å være høygravid og redd. Det er helt naturlig å bli redd i en sånn situasjon, og man vil jo bare barnet sitt beste. Ønsker deg lykke til videre frem mot fødselen. Du er sterk, dette kommer du til å klare superbra!!!! Klem fra Kristin

LeoNora

28.08.2009 kl.18:59

Hei Linni :) jeg ville bar si meg helt enig med de du sier om legevakten i Oslo! Jeg er 17 nå, men i 3 klasse fikk jeg en kjempe betenelse / infeksjon i hånden min som gjorde sykt vondt! Midt på natten tok faren min meg meg på legevakten. Vi måtte vente i 2 timer! Jeg var 8 år og gråt av smerte så ner de meg om å vente!? Det går ikke an! Det hjalp ikka at pappa ble sykt sint. Bedre skulle det ikke bli heller. Da det var "min tur" til å se en lege la de meg ned på en seng hvor de tok hånden min, skjerte opp infeksjonen og klemte ut verket. Helt uten noen form for bedøvelse! Det er det verste jeg har opplevd å lese det du skrev, fikk hjertet mitt til å banke og det tok meg rett tilbake til min opplevelse. Det eneste jeg lærte var å ALDRI dra til legevakten igjen! Håper du har det bedre nå;) klem

...

28.08.2009 kl.19:05

Uff, det hørtes forferdelig ut! Charlottemilene.blogg.no

Camis

28.08.2009 kl.19:11

Huff. Håper alt er bra med deg nå Linni. Legevakten er noe dritt, jeg måtte vente 2/3 timer på legevakten en gang pga kjempe magesmerter, det er et helt sykt sted, som du sier de er bare ute etter penger... ingenting blir tatt seriøst, man blir skjekket dårlig og de ber deg dra hjem igjen.. sikkelig dårlig. Ring sykehuset, fødeavdelingen hvis det skjer deg igjen,som jeg håper det ikke gjør :) Klem.

tidligere ansatt på legevakten

28.08.2009 kl.19:16

hei! blir trist å høre at du har så dårlig erfaring fra legevakten:( skulle bare ønske alle kunne se fra innsiden hvor mye som blir gjort av leger og sykepleiere og hvor mye akutt som kommer inn i løpet av et døgn.det er ikke noe gøy for de ansatte å vite at mange må vente, men tro meg de som jobber der gjør virkelig en god jobb. det går i ett! sånn du forteller om det som skjedde med deg, høres det ut som du har hatt kraftig magesyre (noe som er utrolig vondt og ubehagelig...) venninnen min var plaget med det samme, og var sikker på hun hadde hjerteinfarkt. håper du slipper å oppleve det igjen og at alt står bra til med både deg og dennis! masse lykke til som mamma og nyt tiden fremover.:)

Henriette

28.08.2009 kl.19:19

Så fælt! :OHåper alt ordner seg og at du får skikk på de "sure oppstøtene" :)

Daniel

28.08.2009 kl.19:40

Godt at alt gikk bra da!! En venninne av meg fødte i dag. Ho ringte sykehuset i dag tidlig og sa ho var skikkelig dårlig og trodde hun skulle føde. de sa at det hørtes ut som alt gikk bra på stemmen hennes. men hun dro allikevel siden det føltes ut som hun skulle føde. like etter hun kom til sykehuset fødte hun. sykt!!

Marianne

28.08.2009 kl.19:50

Uff, høres ikke bra ut! Håper det ikke skjer igjen!Skjønner hva du mener med disse legene. Flere ganger jeg har gått til legevakten og de ikke finner ut en dritt, og så må man betale masse penger for ingen ting! Men når jeg går til fastlegen min finner de det som oftest ut =)

linda

28.08.2009 kl.20:28

Norske leger har ikke peiling , rett og slett. .Det eneste de gjør er å gå inn på wikepedia og annbefale noe derifra.. tragisk .

Marte

28.08.2009 kl.20:29

uffda! høres helt forferdelig ut! kan jo hende du var litt dårlig fordi Dennis kommer om litt, da..? Ja, jeg har da ikke noen peiling på sånne ting, ettersom jeg er 13 1/2 og ikke gravid i det hele tatt. ÅÅÅH! det blir så koselig når Dennis kommer!!! :) :DForresten er jeg en STOR fan av bloggen din, og syns du virker helt fantastisk snill og søt.

Anja Tveit

28.08.2009 kl.20:35

herregud så utrolig dårlig!når folk kommer livredde og ikke føler liv i magen og mister puster osv osv.så smiler du ikke å ber personen trekke en jævla kølapp !Dårlig gjort av hele systemet!

28.08.2009 kl.20:45

du skal bare ringe føden om du merker noe er unormalt med svangerskapet, selv har jeg termin på fredag :) ei aktiv lita jente, har hatt masse sure oppstøt å dem kommer i slike "rier" som du beskriver og jeg tror jeg vil dø !! det er syre som kommer fra magesekken og presses nedi pusterøret, beste er å sitte oppreist eller ikke ligge flat ut.. men det er mange ganger det tar mere en 30 min mellom hvert spark hos meg.. sover hun er det umulig å få liv i henne og hun kan være musestille i timesvis...så det har aldri slått meg inn og kontakte legevakta for 30 minutter uten bevegelse.. nå ble jeg bekymra... :S

kristinee

28.08.2009 kl.21:02

jeg har faktisk ikke pusta på 45 minutter før , å jeg lever enda xD sikkert ikke så mange som tror på meg , men det er helt sant , fikk det under en håndball kamp

28.08.2009 kl.21:08

Legevakten er oppskrytt, de er frekke og har liten lyst til å hjelpe folk som har det dårlig. Er jo en grunn til at noen drar dit, og det er for å få hjelp! Har selv sittet på legevakten i fem timer med 40 i feber, og klarte nesten ikke å puste. Alle kom inn før meg, så jeg dro heller hjem og ringte legen dagen etter. Jeg har også sittet åtte timer med et stort kutt i hånda som jeg måtte sy. Helt unødvendig å ha legevakt egentlig, det eneste du får ut av å dra dit er lang ventetid og dårlig behandling! Bra at både du og Dennis har det bra!:) Tror du kommer til å bli en kjempe fin mamma, stå på!:)

Marit

28.08.2009 kl.21:13

Huff. det hørtes forferdelig ut.. kan skjønne at du ble redd med tanken på at du er nær et fødsel å legevakten ber deg om å vente.. Det er bare grusomt. Kjenner selv til legevakten her i Stavanger, hvor jeg bor. Jeg dro til legevakten fordi jeg hadde en smertefull kløe som gjorde intens vondt så jobben ba meg bare dra til legevakten med en gang, å det gjorde jeg, tidlig på dagen, å da jeg kom dit ba de meg om å komme senere for da var legene der, så da gjorde jeg det, dro tilbake til jobben med smertene, uten hjelp. Da jeg kom til legevakten igjen ba de meg vente å jeg tenkte greit nok, men så gikk det først en time så gikk det plutselig 7timer å da fikk jeg nok, utrolig at jeg hadde den tålmodigheten så lenge, men jeg hadde enda vondt og da gikk jeg bare rett inn og kjefta, å sa at jeg virkelig hadde smerte og den hadde ikke gitt seg, så ikke før da de reangerte og ga meg time, gjett om jeg var sint og forbanna... uansett, lykke til med fødselen :)

pt

28.08.2009 kl.21:24

Så nærme termin må du alltid ringe føden :) Håper du slipper og oppleve det igjen:)

Cemi sin blogg ♥

28.08.2009 kl.21:49

Jeg føler med deg Linni. Jeg hadde en forferdelig opplevelse for noen få år siden da min mann ble så syk av nyrebekkenbetennelse. Han fikk 41 i feber og jeg kjente han til slutt ikke igjen og han svettet som om han hadde dusjet. Dro til legevakt med han, måtte selvsagt ha hjelp for å få han inn i bil. Legevakten ville sende oss hjem,men gudskjelov at jeg nektet. Da tok han en blodgassprøve og han ble innlagt med det samme og ledninger og alt var satt på han. Jeg ble utrolig redd. Ingen visste hva det var ennå så han ble sendt til et annet sykehus dagen etter og der lå han på overvåkning i ja gud vet, det var noen dager. Han hadde fått blodforgiftning av nyrebetennelsen og i tillegg nyresvikt. Han fikk nesten ikke puste og lå med oksygen. Han var borte vekk i flere dager. De ville vente så lenge som mulig med å sette han på en pustemaskinn pga hans lunger som var viktig at fungerte selv og det var like før de måtte starte med dialyse. Han var kun stabil, fikk jeg vite. Senere ble han bedre og ble overført til et annet sykehus hvor han ble undersøkt mer. Det var like før han dødde fra meg og vår sønn, hadde det ikke vært for meg og min stahet da hadde han vært død. Tilsammen lå han på sykehus i 3 uker, og da hadde mannen min fått nok og ville hjem. Tok 1 år før han var seg selv igjen, med styrke osv. Men han er en sterk mann ellers hadde han dødd. Så stå på om dere er uenig i hva legevakten mener. Det er du selv som har rett. Pass på at du ikke blir sykere med nyrebekkenbetennelsen, for deter ikke noe bagatell akkurat.God helg og pass godt på dere selv =)

Gina

28.08.2009 kl.22:06

Ååå hater Oslo Legevakt. Jeg ble mer eller mindre kastet ut engang, hadde ventet i over en time og når jeg endelig kom frem til en "lege" eller hva det var så han dumt på meg, viste med timelisten og spurte om jeg så hvor mye han hadde å gjøre. Så ga han meg en liste over private leger i Oslo og sendte meg på dør. Og jeg har flere slike opplevelser. Syns synd på deg som måtte gjennom det du måtte.

28.08.2009 kl.22:30

Linni? jeg er med i en gruppe på facebook, en gutt døde pga dorlig legevakt behandling, masse venting og uproffe leger..kan jeg legge dette inn på den siden ? suss å klem

28.08.2009 kl.22:30

hei, jeg kan anbefale en god privat legevakt, som heter Volvat. du finner nummeret på internett hilsen mw

Anne-Grethe

28.08.2009 kl.22:41

Kjære Linni! Godt alt gikk bra med deg og den lille! Jeg bor i Drammen og er en ivrig blogg og ønsker deg alt godt og lykke til med fødsel og håper at den går som glans. Huff.. Ikke bra han "legen" som ikke forstår norsk.. God helg!:)

Astrid

28.08.2009 kl.22:59

Uffameg, norske legevakter suger, det skal være sikkert og visst. Hvis man blir akutt syk er det enten Aker Sykehus som gjelder, eller volvat ja. I mai var jeg i oslo og fikk akutt brystsmerter som ikke gikk bort, og ble sendt med ambulanse til Aker. Der var de så flinke og profesjonelle, og jeg ble tatt så godt vare på. I sommer skjedde det samme i Hamar ( der jeg bodde da), og da måtte jeg til legevakten i Hamar. Jeg måtte ligge i venterommet og kave til en "lege" hentet meg, og det tok godt over en halv time før de fikk sendt meg til "en som kunne med det". De kom ikke fram til en bestemt diagnose men jeg var litt tett i nesa, så han kom fram til at jeg var forkjøla. Så han forklarte at jeg hadde hostet så mye at muskelfestene i brystet spente seg, og dermed følte jeg "ubehag". Jeg derimot prøvde å forklare han at jeg ikke hadde hostet en eneste gang. Da jeg skulle dra neste morgen, gav sykepleieren min meg en klapp på skulderen og sa: " når du slutter å hoste så fælt, går det nok over". Jeg synes det er så dumt at vi betaler så heftig mye i skatt, og likevel kan de ikke stille opp med mer helsepleie enn det?!?! Jeg skjønner virkelig ikke hva de driver med.

Rebecca

28.08.2009 kl.23:12

Du vet at sure oppstøt er helt normalt for gravide og at de fleste har det flere ganger i løpet av de 9 mnd? Og at det er fullstendig ufarlig?

1 liten harry person

28.08.2009 kl.23:37

Stakkar deg det må være ganske ekkelt. spesielt etter at du var rolig.

Huset med det rare i

28.08.2009 kl.23:47

Helsevesnet i Norge er helt FORFERDELIG!!! Jeg har bl.a ventet i flere mnd på svar selv og man føler at man ikke blir tatt seriøst.Uansett, så bra at alt er bra med lille Dennis : ) Gleder meg mye til å se han.-Natalie-www.nataliesaether.blogg.no

selma.

28.08.2009 kl.23:51

Du er absolutt mye penere uten sminke enn med :)

HILDE

28.08.2009 kl.23:56

Du er ikke alene om å boikotte legevakta.fordi snart to år siden oppererte jeg mandlene en fredag. Allerede da jeg kom hjem 5 timer etter opprasjoen var jeg veldig dårlig. to dager senere, altså søndagen, hadde jeg nesten ikke fått i meg veske på to dager og var dehydrert + at jeg hadde høy feber. Jeg hadde fryktelig vondt, og hadde fått betennelse i sårene etter opprasjonen. Vi ringte legevakta og ble bedt om å komme neddover med engang på grunn av blødningsfaren. Da vi kom neddover var det STAPPFULT. Vi trakk en kø-lapp, og det var 7 stk i køen før oss. Det tok over en og en halv time før jeg fikk komme inn å 'registrere' hos legevakta. Vi forklarte situasjonen. Det første hu dama bak skranken sa var : " Jeg har også opperert mandelene da jeg var ung. Men jeg tok det som en slankekur. Det er jo en bra kompinasjon, fordi man klarer jo ikke få i seg så mye mat".. også begynte hu å le. Jeg trodde hu kødda med meg, men dama var dønn seriøs. Der satt jeg med infeksjon, høy feber og var helt dehydrert. Da vi kom ut fikk vi beskjed om å sette oss å vente. Det var selvfølgelig ingen plasser å sitte. og jeg var så dårlig at jg måtte legge meg ned på ei sykeseng som sto der. Og enda skulle vi sitte i nensten TRE timer til. Og ikke ble jeg prioritert heller. Folk som hosta litt og hadde vondt i øre ( som kom en time etter meg) kom inn før meg. Da jeg ENDELIG kom inn ble det enda mere venting for å ta prøver osv. Etter en laaaang søndagskveld endte besøket med innlegelse . Dette var på legevakta i Trondheim, som ikke fungerer i det heletatt...

Altajente

29.08.2009 kl.00:11

Jeg har bedt for deg og Dennis, så du trenger ikke være redd! Gud har lagt hånden sin over dere, og passer på dere.

Elisabeth

29.08.2009 kl.00:16

Det høres ikke mye godt ut :( legevakter generelt har et altfor dårlig tilbud. Har og dårlig erfaring med Oslo. Er nesten bare om du kommer med et brukket ben/arm de kan gispe, som de virkelig gjør noe. Om du er heldig. Som mange over her sier så er Volvat et mye bedre alternativ. Det koster jo litt, men så absolutt verdt det. Spesielt når man kjenner at man er i fokus som pasient, og får respekten og ydmykheten man har krav på, i en sånn sårbar situasjon man er i når man er syk. Gravid spesielt. Håper formen er litt bedre, og at det ikke skjer igjen. Selv om sure oppstøt er vanlig ved graviditet, så er det nok veldig ubehagelig. Skal jo ikke miste pusten av det, så skjønner godt du ble redd! God bedring!!

ememmemememe:D

29.08.2009 kl.00:22

hm.. var dette noe halsbrann lignende greier? men i tillegg at du ikke fikk puste? skummelt! jeg har aldri hatt halsbrann og ikke hørt så mye om det, men er ikke halsbrann sånn at det kommer opp en slags syre fra halsen. men det at du ikke fikk puste er jo helt utrolig skremmende!:Sforresten.. jeg klarer ikke å lese dine tilbakemld.. det er for lyst :p

Hilde

29.08.2009 kl.01:30

Huff,jeg har også vært til en dårlig legevakt og jeg skjønner hvordan du har det! Jeg har også slitt veldig med pusten i det siste og har sjekket meg masse,men legene finner ikke noe galt. Jeg har slitt med angst i 10år og de mener at dette må være grunnen. Kanskje du hadde et angstanfall? Det er veldig normalt for et menneske å få det,men veldig skremmende også.

Mamma Bettan

29.08.2009 kl.02:11

Jeg er selv veldig skeptisk til leger. Mammaen min var kjempe dårlig, dro på legevakten og ble sendt hjem igjen. Hun hadde vondt i venstre armen, og legene mente det bare var en ny betennelse (hun hadde betennelse i høyre på det tidspunktet). Det viste seg dagen etter at hun hadde fått hjerteinfarkt i en alder av 35 år, og den dag idag har jeg ikke mammaen min på grunn av at hun ble sendt hjem fra legevakten midt på natten. Bra du tar slike ting seriøst Linni, når du føler noe er galt bør du ha rett på å bli sjekket grundig! Uansett hva de sier, det handler ikke bare om hva de tror eller mener grunnen er osv, men det at de sjekker beroliger også deg. Uansett om man er gravid eller ikke. Stå på! :-) Klem fra Bettan

mina

29.08.2009 kl.08:08

Aldri dra på legevakta når du er gravid! Dra heller på fødeavdelingen!!! De sjekker liv med en gang og tar deg og babyen mye mer seriøst!!!

Ina

29.08.2009 kl.08:43

Herregud for noe syke leger :sJeg hadde halsbrann/sure oppstøt igjennom hele svangerskapet mitt og det var helt jævlig. Jeg likte ikke gaviskon eller hva det heter så hver kveld jeg la meg så hadde jeg det sånn, jeg mistet ikke pusten men jeg hadde en brennende syresmak i halsen helt til jeg sovnet. På slutten orka jeg ikke mere, så hvis han ikke hadde kommet før termin veit jeg ikke om jeg hadde holdt ut : pMen det er ihvertfall helt normalt at gravide har halsbrann. Tror legen sa at det som gjør så maten og drikka blir holdt nede i magen ikke funker så bra når man er gravide og derfor kommer det oppigjen hvis man legger seg bakover. Men kjøp deg gaviskon(hvis det var det det het), de tyggetablettene er best, for den flytende er bare kvelmene. Og ha mange puter når du sover så du ligger høyt : )

Anette :o)

29.08.2009 kl.09:59

Sånn behandling er helt uakseptabel!! Og når du er gravid til og med så burde de virkelig være nøyere og mer interesserte i å finne ut av hva som skjedde!Har dårlig erfaring med oslo legevakt selv, de virker sure, uinteresserte, og virker ikke som de kan det de driver med! Sykt! En gang fikk jeg faktisk beskjed om at jeg måtte dra et annet sted for de hadde ikke tid til meg, så jeg ble sendt langt pokkerivold til en fastlege. Og ventetiden på legevakta er jo kvalm! Uff.. håper ikke dette skjer med deg igjen! Håper resten av graviditeten går helt perfekt! :)

Tine

29.08.2009 kl.10:35

huff.. neste gang bør du ringe 113 så ambulansen henter deg. da slipper du vente! fikk helt vondt inni meg av å lese.

29.08.2009 kl.12:15

hvis du en anna gang ikke kjenner liv i magen drikk et glass saft med sukk ( ikke sukker fri saft) og det må vær kaldt! etter det skal ongen som regel beveg sæ vess det ikke e noe galt.

Even

29.08.2009 kl.13:38

Jeg så oppslag om dette på en eller annen nettavis, og følte jeg måtte komentere dette, Linni. Jeg har ikke lest alle komentarer, så kanskje noen andre har nevnt det, men uansett:Det du beskriver minner veldig om, og er høyst sannsynlig et angstanfall. Ikke unaturlig i den fasen du er i, som snart skal føde ditt første barn. Slike anfall kommer ofte tilsynelatende uten grunn, men det kan være spenninger, nervøsitet, stress etc. som har bygd seg opp over tid. En følelse av ikke å få puste, smerter i brystet, skjelvinger, hjertebank (hjertet kan banke mye fortere), etc er typiske symptomer. Det er ikke farlig, men det føles fryktelig når det holder på. Det kan være du hadde noen helt vanlige sure oppstøt, som igjen var en ukjent følelse for deg, som sammen med andre ting utløste anfallet. Det er vanlig å bli litt "hypokonder" etter slike opplevelser (snakker av egen erfaring), så prøv å ikke henge deg opp i alle småting som kjennes rart ut;) Slapp av og la andre ta seg av de stressende tingene fram mot fødselen:)

hege

29.08.2009 kl.14:21

legevakten i stavanger er like ille.itilleg er de helt jævli uhøflige så du føler deg ingenting annet enn ukomfertabel, redd, lei deg å sint. synes det er litt dumt at du ikke kan ringe rett til sykehuset viss det ikke absolutt gjelder liv og død, fordi der har jeg møtt noen av verdens snilleste mennesker.Forstår godt at du boikotter de. men sånn bør det ikke være og det bør legevakten gjøre noe med

Ine

29.08.2009 kl.14:59

Skremmende situasjon for deg. Godt det ikke var noe alvorlig. Men jeg synes det er grunn nok å dra til legen dersom man føler seg redd eller usikker når man er gravid. De burde undersøkt deg med en gang, og legene burde satt seg MYE bedre inn i din situasjon og vist medfølelse. Er mangel på menneskelighet i helsesystemet. Det norske helsesystemet er tragisk. Jeg blir ikke overrasket over det du skriver.

Jeanette

29.08.2009 kl.15:24

Legevakter landet over er ikke noe å skryte av.. :( Jeg ventet 12 timer aleine med fotballtreneren min på et sykehuset i Gøteborg med 6 brudd i hånda! Umenneskelig..

oscarpusen97

29.08.2009 kl.15:31

:OOO fin blogg ( :

Stian

29.08.2009 kl.15:33

Ja, fy faen det er helt tragisk. En gang ristet hele kroppen min og jeg holdte på å besvime for jeg var så dårlig!!!! Det de sa var: Det er mange som venter og det er ca 4 timer kø!!!!!!! Bare sitt ned å VENT!? Jeg ba hun dra til helvete og gikk heller til en privat legeklinikk som fikk orden på problemet!!!! Det er til å skamme seg over RETT og SLETT!!!!!!!!

Pernille

29.08.2009 kl.15:58

Huff, hørtes skummelt ut det der, har ikke hørt om noe lignende før med folk som er gravid...det kan ikke være silikonpuppene da? at du kanskje bør få sjekket de på noen måte også? hvis det går an? bare mener hvis de ikke finner ut av det, men hvis du ikke får et slikt anfall igjen, så er det sikkert ikke noe å bekymre seg for! Har bare hørt at folk kan få div plager som slår ut på forskjellige måter når man har silikon, bare en tanke som streifet..men krysser fingrene for at det ikke skjer igjen og at du slipper å få oppleve mer shit no før fødselen, at du får slappet av å ha mest mulig krefter til da..og ja, han kommer til å bli en så sjønn gutt, gleder meg til å se "det endelige resultatet" ;b masse lykke til :)

Mia

29.08.2009 kl.16:36

Helt vanlig med sure oppstøtt vennen :)Mange som opplever det ;)Klemmer

Hege

29.08.2009 kl.17:28

http://www.pasienthandboka.no/default.asp?mode=document&documentid=2230 - gastroøsofageal reflukssykdom, står en del om det på pasienthåndboken, håper det kan vere til hjelp. Som sykepleierstudent håper eg bare å kunne vere med på å forbedre heleinstitusjoner og gjere mitt beste for at alle som blir syke og trenger hjelp føler de får den hjelpen og tryggheten dei treng. Lykke til med babyen som kommer snart. :)

birgitte

29.08.2009 kl.17:35

STAKKAR DEG ,!ønsker de lykke til med fødselen , leser bloggen din fast . stor fan.kult du var på washera-birgittevab.blogg.no?

Lene

29.08.2009 kl.17:47

Forpulte bærum og oslo legevakta er det samme. Er man klar over hvor mange som har mistet livet pga feil informasjon og at legene ikke har tatt ting like seriøst? Dette burde gå rett ut til avisa IGJEN! Faens leger. Hva er de legevaktene der for liksom

Marte

29.08.2009 kl.18:40

Herlighet, så skummelt!! Håper det går fint med deg og Dennis resten av svangersskapet, det fortjener dere :)

Marte

29.08.2009 kl.18:55

Hei Linni.Jeg har også veldig dårlig erfaring med legevakter, så skjønner deg godt :)

Christine

29.08.2009 kl.19:34

Så forferdelig! Du har min fulle sympati. Kose deg med magen nå. Ikke mange uker igjen.

Therese

29.08.2009 kl.19:53

Uff, det hørtes kjempe skumelt ut ! : o Får bare ikke håpe det skjer igjen. Håper alt går bra med Dennis også :)

Gine

29.08.2009 kl.22:39

Må bare kommentere noe til LeoNora:Støtter ikke legevakten, men de gjorde nok ikke noe feil i ditt tilfelle. Man kan ikke sette bedøvelse ved betennelse for det er kjempestor fare for blodforgiftning så eneste måten er å gjøre ting uten bedøvelse. Det beste for deg var nok å kutte det opp for å fjerne smerten raskere. Vondt men sant,

anne marie

30.08.2009 kl.01:01

Ønsker deg all hell og lykke videre med svangerskapet. Bort med dumme leger, Stresse deg og bebien din på den måten, huff det kunne gått riktig ille. Fastlege er bedre, kjenner deg så godt fastlegene vettu.

Ingvild

30.08.2009 kl.10:52

Du, "Jobbine"... OM du har barn: Ble du aldri bekymret under graviditeten? Er man bekymret, skal man ringe. Man følger instiktene sine, og gjør det rette for barnet ved å sjekke opp enhver tvil.Selv var jeg inne på føden maaange ganger med frøkna mi, fordi jeg var bekymret mange ganger. De sa det samme hver gang: "Ring om du er i tvil".Håper siste innspurt i graviditeten din går bra, Linni! Du kommer til å bli verdens beste mamma for lille Dennis :-)

stine

30.08.2009 kl.14:00

herregud så sløvt av dem :S legevakten er så dårllig !

Thomas

30.08.2009 kl.15:01

Hadde du ringt 113 hadde du kommet inn med en gang, pluss gratistransport. legevakta er noe dritt

Tanja

31.08.2009 kl.00:05

uff .. Norske legevakter skulle blitt bedre

Anette

31.08.2009 kl.00:14

Ring sykehuset, fødeavdelingen. Og ikke gi deg. :) Legevakten i Oslo er ikke noe særlig, i alle fall ikke den i sentrum.

thomas b

31.08.2009 kl.01:03

jeg syns legevakten burde vite sånt:s! dem er ikke noe kloke i hodet as!!! kanke vite hva det er en gang! jeg skammer meg over legevaktene! du burde bli behandlet med respekt ikke sånn at din legevakt ikke veit en drit S:

Caroline

31.08.2009 kl.02:40

Herregud!! Kan de ikke fatte at mødre blir redd når det er slik?? Da jeg gikk gravid, fikk jeg en kveld kjempevondt i magen, og småblødde litt. Da var jeg 4 mnd på vei, og det var nesten en uke til første ultralyd. Jeg ble jo kjemperedd, så samboeren min kjørte meg til legevakta. Jeg hylskrek jo, det var jo dritvondt, men RESEPSJONISTEN sa det sikkert ikke var noe galt så vi kunne vente med å sjekke noe før på ultralyden EN UKE ETTER! endte med at vi kjørte til en annen legevakt, som faktisk gjorde jobben sin. i ettertid har jeg kun trengt legevakt to ganger, og da ringte jeg anbulansen. Legg på litt, og ring anbulansen du også. Da henter de deg, de bringer deg frem fort, og du får særbehandling som aldri før:) da kan jeg til nød føle meg trygg:)Håper det går bedre med deg nå. Er innom bloggen din hveeer dag, i håp om et innlegg om fødsel eller rier osv:D

Anita

31.08.2009 kl.23:17

Kjipe greier det der. ikke spørsmål en gang. Det var øtter deg fullt og helt med tanke på at de ikke sjekket tilstanden til Dennis med èn gang. Du skulle vært henvist til det sykehuset du skal føde på, hvor du hadde fått hjelp med èn gang. Når jeg ikke kjente liv ringte jeg til fødeavdelingen selv, og det var ikke spørsmål en gang, det var rett inn. At det kan være surt oppstøt støtter jeg legen i. Ikke at jeg kan si AT det var det, jeg er ikke lege og vet ikke mer om hendelsesforløpet eller verdiene av undersøkelsene legen gjorde enn det du har skrevet. Men ja... Det kan få deg til å "miste pusten". Spesielt i den sårbare situasjonen du nå er i så er det lett og naturlig at man reagerer litt ekstra på ting som føles "unormale" og det skaper en angstreaksjon som igjen påvirker respirasjonen. (Dette kan jeg).Men iallefall... Om du ikke allerede ligger på fødestua, er det noe du lurer på i det hele tatt: RING FØDEAVDELINGEN! :)

Linn

02.09.2009 kl.08:39

30 minutter er ikke lang tid å vente. Jeg skjønner at du ble engstelig, og at du følte at dette handlet om liv og død. Du gjorde helt rett i å dra til legevakta for å sjekke tilstanden til barnet ditt, men de gjorde også rett i å la andre, som kanskje trengte umidelbart tilsyn, komme først. Det er lett å glemme at Legevakta er for ALLE som trenger lege der og da, enten de har et kraftig migreneanfall, eller de har en øks i hodet. Da du kom inn på Legevakta så de at du kunne gå på egen hånd, du kunne puste, og du ikke blødde, og dermed fikk du ikke umiddelbart se en lege, mens det samtidig kanskje ble trillet inn mennesker på båre fra en annen inngang.Det er derimot helt unødvendig av legen å være så arrogant, og jeg har opplevd det samme selv. Første gang jeg fikk et migreneanfall visste jeg ikke hva det var, og dro på Legevakta. Legen avfeide meg med "stress", selv om jeg hadde alle symptomene på klassisk migrene. Jeg burde fått medisiner der og da, men han gad ikke engang tenke over at det kunne være noe annet enn stress. Dette er en side ved Legevakta jeg virkelig ikke kan forstå, for som du sier er de der for å hjelpe folk. Men 30 minutter er virkelig ikke lang tid å vente, og hadde vi bodd i et annet land hadde både ventetiden og prisen på konsultasjonen vært mye høyere.

helene

02.09.2009 kl.19:14

Hei! ville bare si at eg e enig med deg og håper du har det bra nå. Jeg bor i Bergen og kom hjem fra Kreta natt til søndag. Min lille niese på 3 år hadde forferdelig ondt i tungen og halsen, hadde høy feber og var veldig slapp hele dagen, den dagen vi skulle reise. Vi fikk en lege til hotellet 1 time før vi skulle på bussen til flyplassen. Legen sa at ho kunne reise hjem, og annbefalte at de oppsøkte lege med en gang vi var landet. Søsteren min var livredd (moren til 3 åringen, som også har en liten jente på 1.5 år) Niesen min ble bare verre og vi begynte å bli redd. Hun har hatt litt sopp i munnen før, og legevakten sa at det var sopp, og de fikk en skamdyr medisin som hun skulle få i seg. Min søster satt og tvingte i ho denne medisinen (som legevakten sa " bare vis hvem som er sjefen og få henne til å drikke det" ) Hun klarte det ikke lenger og kjørte rett på barneklinikken da ungen ikke hadde spist på 48 timer og var veldig slapp med høy feber. Hun kom til med en gang og før min niese hadde åpnet munnen, sa legen i all forferdelse " det der er IKKE sopp! det er Herpes på tungen. KRAFTIG tilfelle!! " en lege som ikke ser forskjell på dette!!! hva slags lege er det?!?! de fikk også beskjed om at den medisinen de hadde tvingt i henne, var fryktelig ond for henne og at det ikke var rart hun hadde grenet og skapt seg. Stakkars lille jente. Legen sa at hvis ho sa at "mamma eg vil ha pannekaker" så skulle de lage pannekaker. De skulle gi ho det ho ville, men spiste ho ikke, så skulle de ikke tvinge ho. Bare at ho fikk i seg veske var det viktigste. (legevakten sa at de ikke skulle gi henne melk, legen sa melk er bra for tungen! og det var faktisk det eneste ho ville drikke) Det er i dag onsdag, og hun har enda ikke spist noe og har fått innen i kveld til å spise. Hvis ikke blir hun innlagt for å få intrivenøst. Hadde min søster og mannen fått vite dette med en gang, ville alt dette vært ungått, og mye smerte kunne også vært unngått. Eg anbefaler alle, likt som deg, å unngå legevakten. Har du ondt, oppsøk legen. er ikke legen tilstede, kjør på sykehuset!!ville bare fortelle dette :) ble så provosert av din histore, når det kommer i tillegg oppå vår opplevelse. Hele min familie har boikottet legevakten.. når det kommer til barn, ikke ta sjangsen!håper du koser deg i graviditeten og at det ikke skjer mer slikt :) stor klem fra en litt betuttet Bergensjente :)

Camii

03.09.2009 kl.02:29

shit det hørtes helt jævelig ut, ring til føde stue tingen:D

Sarah

03.09.2009 kl.20:28

Hei Linni! Bra blogg :D Ville bare si at jeg er helt enig! Du kan IKKE stole på legevakter i det hele tatt! Det har også jeg erfart. Jeg har operert ryggen 3 ganger. Den siste gangen fordi jeg hadde fått en stor kul bak på ryggen. Den begynnte å verke og ble ganske stor. Vi dro til legevakten fordi det var ganske sent. Jeg hadde også utrolig vondt, så måtte til legen fort.Da vi kom til legevakten sto jeg og nesten kranglet med dama i resepsjonen fordi hun sa det bare var en kvise. Jeg sa jeg hadde vondt, og at det ikke var noen som helst kvise! Jeg ble utrolig irritert, men det likte hun visst ikke, så hun ba meg sette meg ned.Da vi kom inn til "legen" forklarte jeg smertene, hvordan den verket og hvor lenge osv. Han sa det først var en byll. Men så sier jeg at jeg har operert ryggen 2 ganger før, og satt in stål pågrunn av skeiv ryggrad. Men neida det var det absolutt ikke mente han. Jeg ringte til moren min og lot han snakke med henne. Hun sa også det samme som meg, at det var kanskje pågrunn av oparasjonene jeg hadde hatt. Men det var det ikke. Til slutt ga han meg en resept på noe piller jeg skulle ta (som ikke funket). Mamma ble så irritert at hun ringte til Rikshospitalet (hvor jeg ble operert) og fortalte om denne "kulen" jeg hadde bak på ryggen. Jeg fikk time der 2 dager senere. Tok røntgen og blodprøver som viste at jeg hadde fått betennelse i ryggen! Dene ene skrua som var festet i stålet hadde løsnet og jeg var allergisk mot stålet også. Jeg ble lagt inn på sykehuset 2 dager senere, og operert så fort som mulig! Hvis ikke mamma hadde kontakta sykehuset, men bare tatt legevakta's råd, så kunne infeksjonen ha spredd seg i hele kroppen ! Til og med legen som opererte meg sa det var bra jeg kom da, og ikke senere!Dette er et tegn på hvor lite legevaktene bryr seg, og hvor lite kunnskap de har, ikke minst ! Så jeg skjønner hvordan du hadde det Linni, og hva du mener med at det de vil er å dra inn penger! De er rett og slett for dårlige til å bli kalt "legevakter". De kan ingen verdens ting, og hører heller ikke på deg eller hva du sier, men kommer med sine egne dumme konklusjoner!!Men du får fortsatt ha en fin graviditet! Jeg håper du og lille Dennis har det bra. Ønsker deg lykke til i foreldrerollen ;) Klem fra Sarah :)

Laila K

05.09.2009 kl.07:39

Skjønner deg godt. Jeg har vært der et par ganger med barna mine. Den ene gangen hadde gutten min, som da var ett år, falt ned en betongtrapp. Han blødde fra munnen og jeg var kjempefortvila, men måtte vente veldig lenge på hjelp, det var frustrerende. Den andre gangen var med jenta mi på 3.5 år. Hun hadde kjempevondt i magen, gråt og krøket seg sammen på gulvet på legevakten. Alle så det jo, at den lille jenta mi hadde kjempevondt, men likevel måtte vi vente i evigheter før noen lege sjekket henne. Jeg var virkelig på gråten for jeg syntes så synd på den lille jenta mi og alt var skikkelig frustrerende.

Jeg håper jeg slipper å ta med barna mine dit igjen. Men bare for å ha det sagt, det er utrolig mange folk der hele tiden, så jeg forstår at det er kø. jeg synes bare man burde ha flere leger der til å ta seg av barna og selvfølgelig barna i magen.

Lykke til med fødsel, gleder meg til å se bilder av babyen din her, for du legger vel ut noen av han når han kommer?=)

Hilsen Laila

Alex

05.09.2009 kl.09:22

håper det går bedre med deg nå.. er ikke bare oslo legevakt som er så dårlig.. er overalt det.. stem frp, så slipper vi det problemet

Sindre

05.09.2009 kl.22:14

Dette er et godt eksempel på at privat er best ja! Heldigvis er det stortingsvalg neste uke, og jeg regner med de fleste stemmer Høyre eller FRP etter alt TULLET som skjer i Norge idag.

Maia

06.09.2009 kl.12:54

Hei Linni!

Lykke til med fødselen! Tror nok det var sure oppstøt du hadde. Vanlig når man er gravid. Og det svir og setter seg fast i halsen/luftrøret.

Emma Kristine

06.09.2009 kl.17:28

Helt enig, min nyfødte lillesøster hadde utsletter på kroppen, gråt hele tiden og det virket som om det brant i huden hennes. Vi tok henne til legevakten deer vi ble sittende på venterommet i 15 minutter før noen kom å sjekket henne. Det var en utlending som stod opp ner å studerte henne men kunne ikke si noe, han gidde oss noen salver å sa : "Do prøve dette, ikke virke komma tilbaka om 2 daga" Da det virket som om utslettene ble værre gikk vi inn til legevakten igjen. Det var en ny lege som bare gidde oss mer salver. 2 dager senere hadde utslettene blitt enda værre vi kunne ikke dra til legevakten igjen så vi dro inn til sykehuset hvor de fant ut at hun hadde en livsfarlig sykdom. Lillesøss er på bedringens vei =)

stian svendsen

06.09.2009 kl.23:37

det samme har skjedd med meg før også jeg merket syre i bryste og mista pusten samtidig som jeg ristet. =(

Janne B

07.09.2009 kl.09:31

Oslo Legevakt må være landets værste legevakt. På grunn av de så mistet jeg barnet mitt i for tidlig fødsel. Ring heller rett il føden når føler a noe er galt. Stå på, og lykke til som foreldre snart :)

Christine Bertheussen

07.09.2009 kl.11:45

Jeg har flyttet en del rundt fra plass til plass, og kan garantere deg om at det finnes dårlige leger overalt.

Jeg skulle ha hatt termin 29. August, men mistet fosteret når jeg var 3,5 mnd på vei, jeg hadde oppdaget litt blødninger en kveld, og valgte derfor å dra til legevakta, der fikk jeg høre at det var helt sikkert normalt å blø litt, men jeg skulle få ultralyd dagen etter for å sjekke om alt var bra.

Da jeg kom dagen etter så bare viste de meg at fosteret var borte, og ferdig med det.

Jeg måtte ha utskrapning, men det var ingen form for støtte og oppfølging på det psykiske, jeg spurte til og med om de kom til å følge meg ekstra opp neste gang, siden dette var andre gang på ett år at jeg mistet. De sa at når man mister 3 ganger, så får passienten ekstra oppfølging. Jeg må altså miste en gang til for å få hjelp..

Jeg ble fortalt at jeg kom til å blø i ca 2 uker, men når jeg enda hadde blødninger etter 5 uker, så valgte jeg å dra til legen, jeg fikk ikke kom inn til legen en gang, fordi han var opptatt. Han kontaktet meg noen dager senere på telefon, og sa at han trodde det var normalt å blø så lenge. Han var ikke interessert i å undersøke meg eller noe!

Når det kommer til det psykiske har jeg enda store problemer med å fortrenge det som har skjedd meg. Det barnet var virkelig ønsket, og vi hadde begynt å gjøre ting klart til babyen skulle komme. Men alt ble så brutalt revet fra oss. Uten at noen kunne forklare hva som var skjedd eller noe. Det eneste de sa var at jeg var så ung, og hadde mange år på meg til å prøve igjen. Hva hjelper det liksom? Jeg kommer aldri til å tørre å prøve igjen etter både den fysiske og ikke minst psykiske påkjennelsen etter dette.

Poenget mitt er at helsevesenet som liksom skal være så veldig bra i Norge har alt for store hull og feiler i systemet sitt. Det virker som om legene ikke har ordentlig utdanning og faktisk gir seg blanke f... i passientene sine.

Banjokari

09.09.2009 kl.23:25

Altså... Skjønner at det er stress med å ikke puste. MEN når man er gravid føler man jo ikke at "noe sparker" hele tia. Hvis du har kjent spark konstant i 3 mnd er det litt rart. Det er vanlig at rare ting skjer når man er gravid. Det burde du vite. Ting går jo bra, herregud

Stud.med

09.09.2009 kl.23:51

Selvfølgelig er det leit å ha et slikt møte med helsevesenet, men når det er sagt er det ikke sjokkerende å måtte vente "hele" 30 minutter på legen, i hvertfall ikke på Oslo legevakt. Hvis du hadde kontaktet fødeavdeling kunne du risikert å vente enda lenger på å bli undersøkt av vakthavende lege. Skjønner godt at man blir bekymret når man ikke kjenner fosterbevegelser, og det er helt riktig å sjekke det ut, men som noen andre har nevnt her har fostre perioder hvor de også ligger stille uten at det er grunn til å få hasteundersøkelse.

W e b - L i n n . n o

10.09.2009 kl.12:32

Sånn "anfall" har typen fått flere ganger også. Ikke lett å si hva det kan være.

Vil du få et bedre helsevesen og mindre køer. Ja da er det bare å stemme Frp til valget. Gratulerer i alle fall med lille Dennis.

Victoria

10.09.2009 kl.20:48

Synes det er veldig synd å se hva folk finner på å si og mene, som om det er overdramatisert å ikke få puste. Veldig synd at du hadde et sånt møte med helsevesenet, håper du slipper det flere ganger! Lykke til med lille Dennis, han er helt sikkert helt nydelig.. Guds velsignelse over den lille familien din.

Skriv en ny kommentar



Linni Meister, Norway. A Norwegian blogger/model/tv-profil/designer with Sri Lankan roots. I have my own clothing line Be Fantastic - by Linni on lllusion.no.

Follow me here and on Instagram @meisterlinni

CONTACT: Linnimeister@gmail.com


KATEGORIER


ARKIV

Februar 2015. Januar 2015. Desember 2014. November 2014. Oktober 2014. September 2014. August 2014. Juli 2014. Juni 2014. Mai 2014. April 2014. Mars 2014. Februar 2014. Januar 2014. November 2013. Oktober 2013. September 2013. August 2013. Juli 2013. Juni 2013. Mai 2013. April 2013. Mars 2013. Februar 2013. Januar 2013. Desember 2012. November 2012. Oktober 2012. September 2012. August 2012. Juli 2012. Juni 2012. Mai 2012. April 2012. Mars 2012. Februar 2012. Januar 2012. Desember 2011. November 2011. Oktober 2011. September 2011. August 2011. Juli 2011. Juni 2011. Mai 2011. April 2011. Mars 2011. Februar 2011. Januar 2011. Desember 2010. November 2010. Oktober 2010. September 2010. August 2010. Juli 2010. Juni 2010. Mai 2010. April 2010. Mars 2010. Februar 2010. Januar 2010. Desember 2009. November 2009. Oktober 2009. September 2009. August 2009. Juli 2009. Juni 2009. Mai 2009. April 2009. Mars 2009. Februar 2009. Januar 2009. Desember 2008. November 2008. Oktober 2008. September 2008. August 2008. Juli 2008. Juni 2008. Mai 2008. April 2008. Mars 2008. Februar 2008. Januar 2008. Desember 2007. November 2007. Oktober 2007. September 2007. August 2007. Juli 2007. Juni 2007. Mai 2007. April 2007. Mars 2007. Februar 2007. Januar 2007. Desember 2006. November 2006. Oktober 2006.

REKLAME








DESIGN AV
ALBISS.BLOGG.NO


hits